Stukgoed / Breakbulk

Breakbulk is een moderne benaming voor stukgoed en deze benaming is vooral populair om stukgoed verschepingen toch te vervoeren per containerschip. Het verschil tussen buitenmaatse lading (Out-of-Gauge) en breakbulk is dat bij Out-of-Gauge lading, de container mét lading aan- en van boord worden gehesen, bij breakbulk wordt er eerst een “bed” gemaakt van bijvoorbeeld flatrack containers in het ruim van een schip, waarop de lading neergezet en vastgemaakt wordt.

Breakbulk op een (container) lijndienst kan voordeliger zijn wanneer de laad- en loshaven door hetzelfde schip worden aangelopen. Echter wanneer de herkomst of bestemming van de lading niet door hetzelfde schip wordt aangedaan, is het verschepen met een conventioneel stukgoedschip efficiënter. Ten eerste hoeft de lading niet meerdere keren vast- en losgemaakt én behandeld te worden en ten tweede bespaart het tijd.

Een andere belangrijke factor is het gewicht van de lading. Ladingen boven de +/- 80 ton per stuk kunnen vaak niet door een containerwalkraan behandeld worden en is er vaak een drijvende bok of ander zwaar materiaal nodig. Dit is een stuk duurder dan een reguliere containerwalkraan gebruiken. Dergelijke ladingen naar kleinere havens met mindere haveninfrastructuur zijn daardoor afhankelijk van conventionele stukgoedschepen met eigen kranen om de lading te laden en/of te lossen.

Vraag ons naar de mogelijkheden.