Tarieven & boeken

Offerte aanvragen
U kunt een offerte of de standaard tarieven opvragen bij ons via de website (offerte formulier), per e-mail of telefoon. Het is niet noodzakelijk om persoonlijk langs te komen. Afhankelijk van uw aanvraag krijgt u van ons de standaard tarieven of een op maat gemaakte offerte. Het offerte formulier is zo ontworpen dat de belangrijkste gegevens die wij nodig hebben voor het opmaken van een offerte, zijn opgegeven. Wanneer u belt of e-mailt, raden wij aan het offerte formulier als checklist erbij te houden.

U krijgt altijd reactie van ons. Voor onze belangrijkste bestemmingen ontvangt u binnen 1 à 2 werkdagen een tarief, voor afwijkende bestemmingen of wensen streven wij u binnen 5 werkdagen te voorzien van een offerte. Heeft u geen bevestiging of offerte van ons ontvangen binnen deze periode? Dan is er mogelijk technisch iets niet goed gegaan en vragen wij u even contact met ons op te nemen.

Bij de offerte treft u tevens de voorwaarden aan. Alle veel gestelde vragen hebben wij op deze pagina bijeen gezet, zijn er nog vragen dan kunt u altijd contact met ons opnemen voor een toelichting.

Hoe bepaal ik het volume van mijn zending?
Voor kleinere zendingen zoals standaard dozen, kisten, vaten, et cetera hebben wij voor enkele bestemmingen vaste tarieven, waardoor u niet zelf het exacte volume hoeft op te geven. Is uw zending (veel) meer dan een paar dozen, dan is het volume wel belangrijk. Wanneer u niet precies weet hoeveel volume u heeft, kunt u ons ook de afmetingen sturen. Verschepingen worden afgerekend op basis van het exacte volume, wat nagemeten wordt in de loods, waardoor een te laag of te hoog opgegeven volume gevolgen kan hebben voor de totale transportprijs.

Afhankelijk van de tarieven voor een bepaalde bestemming kan een ‘volle’ container (FCL) voordeliger zijn dan uw goederen verschepen als deellading (LCL). Wanneer u een goede indicatie heeft van het te verschepen volume, kunnen wij u hierin adviseren.

Ik heb niet genoeg goederen voor een hele container
Per bestemming hangt af of een bepaald volume voldoende is om een “eigen” container te verschepen, dat wil zeggen, waar alleen uw goederen in geladen worden. Veelal is het volume wat particulieren verschepen niet voldoende om een volle container te maken. Dit is, uiteraard, geen probleem. Wij consolideren meerdere kleinere boekingen tot één container, zo deelt u de lokale kosten met anderen en bent daardoor goedkoper uit dan wanneer u een hele container zou moeten boeken.

Wat is inclusief?
Op het tarievenoverzicht of op de offerte staat uiteengezet wat inclusief en exclusief is. Veelal zijn de volgende kosten inbegrepen: aanname in de loods, laden in de container, opmaken douane- en verschepingsdocumentatie, zeevracht vanaf Rotterdam naar de haven of plaats van bestemming.

Op onze offertes ziet u altijd wat wel en niet inbegrepen is.

Wat is exclusief?
Over het algemeen zijn de volgende kosten exclusief: lossen vanuit de container, afhandelingskosten lokale agent bestemming, verzorgen van de inklaring bij de douane, eventuele uit- en invoerrechten herkomst en bestemming, goederentransportverzekering.

Op onze offertes ziet u altijd wat wel en niet inbegrepen is.

Omdat per bestemming de lokale kosten verschillen en veelal ook wettelijk daar voldaan moeten worden, kunnen wij deze kosten niet vooraf opgeven en kunt u deze helaas ook niet vooraf in Nederland voldoen. In- en uitvoerrechten worden door de douane bepaald en hebben wij als expediteur geen invloed op.

Hoe moet ik boeken?
Wanneer u akkoord gaat met de tarieven, kunt u schriftelijk bij ons boeken. Dit kan bij voorkeur via het boekingsformulier of per e-mail. Wanneer wij u een offerte hebben gestuurd en de gegevens uit de offerte ongewijzigd zijn, nemen wij deze over in de boeking en is het invullen van het boekingsformulier niet noodzakelijk.

Verschepingsinstructie en douane
Nadat u geboekt heeft, hebben wij aanvullende gegevens nodig voor het opmaken van het douane document (uitklaring) en overige verschepingsdocumenten zoals de Bill of Lading. De Bill of Lading is juridisch uw overeenkomst met de vervoerder. De verschepingsinstructie sturen wij u per e-mail toe nadat de boeking gemaakt is. Het formulier dient zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk één dag voor belading van de container ingevuld en door ons ontvangen te zijn.

Deze informatie gebruiken wij om de administratie in orde te maken en kunt u in één keer alle informatie verstrekken. Voor het opmaken van het douane document sturen wij u tevens een machtiging toe, waarin u ons machtigt namens u de uitklaring in orde te maken. Deze machtiging kunt u ondertekenen en tezamen met een kopie van een geldig wettelijk identiteitsbewijs naar ons retourneren. De pasfoto en BSN nummer dient te worden afgeschermd. Hier kunt u de app KopieID van de overheid voor gebruiken.

Als ik (r)emigreer, betaal ik dan hetzelfde?
U betaalt dezelfde kosten als een reguliere verscheping, echter kunt u veelal invoerrechten vrij invoeren. Hier dient u wel uitgeschreven te zijn in Nederland en ingeschreven te staan in het land van bestemming.

Aanleveren of ophalen

Waar kan ik mijn zending aanleveren?
U kunt uw zending aanleveren bij de door ons genomineerde loods in de omgeving Rotterdam. Op de boekingsbevestiging treft u het adres aan met de openingstijden. De loods is enkel geopend van maandag tot en met vrijdag.

Wanneer u uw zending aanlevert bij de loods, dient dit altijd en alleen onder vermelding van het in de boekingsbevestiging genoemde boekingsnummer te gebeuren. Bij het aanleveren worden uw goederen voorzien van een sticker met boekingsnummer en bestemming, net als een bagagelabel aan uw koffer op het vliegveld. Zonder boekingsnummer neemt de loods uw zending niet aan, om te voorkomen dat deze zoek raakt.

Wanneer u een boeking heeft gemaakt gebaseerd op volume, dan wordt het volume aangepast. Dit kan betekenen dat de kosten naar boven of beneden worden bijgesteld. Wanneer het volume dermate lager is dan opgegeven, behouden wij het recht het opgegeven volume te handhaven. De niet benutte ruimte kunnen wij niet altijd meer beschikbaar stellen voor andere klanten, correcte opgave van het volume is daarom belangrijk.

Volle container geboekt?
Heeft u een container geboekt? Dan heeft u een aantal opties. De meest gangbare manier is dat wij met de container op de door op opgegeven locatie langskomen. Deze locatie moet per vrachtwagen goed bereikbaar zijn. De container blijft op de vrachtwagen (inlaadhoogte 1 meter vanaf de grond, er is standaard geen laadklep aanwezig) en de chauffeur blijft wachten totdat de container beladen is. Vanwege de rij- en rusttijdenwet én de verzekering mag de chauffeur niet helpen met het laden van de container. U heeft 2 uur vrij om de container te beladen zonder wachtkosten. Na belading zal de container in uw bijzijn verzegeld worden en gaat de chauffeur direct door naar de haven.

Een tweede optie is dat de container door een speciale vrachtwagen met een kraan op een door u opgegeven en geschikte locatie op de grond wordt gezet en deze enkele dagen later weer opgehaald wordt. Dit heeft als voordeel dat u langer de tijd heeft de container te beladen en de goederen gemakkelijk de container in kan laden. Een nadeel zijn de hogere transportkosten, de vervoerder moet immers twee keer rijden.

Een derde optie is dat u uw goederen zelf brengt bij onze loods en zodra de goederen compleet zijn, laden wij professioneel de container alvorens deze naar de haven gebracht wordt. Een voordeel is dat u, afhankelijk van uw locatie, bespaart op het transport en zelf geen mensen hoeft te regelen om de container binnen een bepaalde tijd te beladen. Ook laat u het beladen van de container over aan ervaren mensen die alles weten van het efficiënt en veilig laden van uw goederen.

Nieuwe goederen laten leveren direct bij de loods
Wanneer u nieuwe spullen besteld is het mogelijk om deze direct aan te (laten) leveren bij de loods. Laat ons dit vooraf weten. Ook hier is het aanleveren alleen mogelijk met een geldig boekingsnummer. Let op dat u het bedrijf welke uw goederen gaat aanleveren voorziet van het juiste adres, openingstijden en boekingsnummer.

Haalt u mijn zending ook op?
Indien u de goederen wilt laten ophalen, is dit mogelijk. Geef dit aan bij de offerte aanvraag, inclusief het adres/plaats waar wij de goederen voor u op kunnen halen. Hiervoor krijgt u een prijsopgave in de offerte. Geef tijdens de boeking aan of u gebruik wilt maken van de ophaalservice. Na het boeken stemmen we met u of wanneer de goederen opgehaald worden.

Is ophalen ’s avonds of in het weekend mogelijk?
Het is niet gebruikelijk dat goederen ’s avonds of in het weekend worden opgehaald. In overleg en tegen een toeslag is het mogelijk om met de container ’s avonds of op zaterdag  langs te komen.

Inpakken en verpakken

Inpaktips
Er zijn websites volgeschreven met allerlei inpaktips, echter raden wij altijd eenvoudig aan het gezonde verstand te gebruiken tijdens het inpakken. Het vervoer over zee is niet veel anders dan een (verhuis)transport over de weg, anders dan dat de schepen in slecht weer meer heen en weer slingeren. Wanneer u dozen met zorg inpakt, zodat losse spullen niet kunnen bewegen, voorkomt u schade. Breekbare spullen raden wij aan goed in te pakken in papier of handdoeken en waar nodig in speciale dozen.

Wanneer u een hele container heeft geboekt, geven wij u graag advies over het veilig beladen van de container.

Kunt u ook helpen met verpakken van mijn goederen?
Wij kunnen speciale, waardevolle en/of breekbare goederen professioneel laten inpakken. Zo voorkomt u schade en diefstal. Professioneel en zeewaardig verpakken zijn onder andere een voorwaarde wanneer u uw goederen tijdens transport laat verzekeren.

En met het beladen van een container?
Wanneer u een container heeft geboekt en u heeft geen opslag, een geschikte locatie en/of geen mogelijkheden om zelf de container te beladen, bieden wij ook een mogelijkheid om uw goederen aan te laten leveren bij onze loods in Rotterdam en zodra de goederen compleet zijn, laden professionals de container en zorgen wij dat de container naar de haven gebracht wordt.

Betalen

Wanneer moet ik betalen?
Na aanleveren van uw zending in de loods, wordt deze nagemeten en krijgen wij de exacte afmetingen op. Zie ook ‘Aanleveren’ op deze pagina. Wij sturen u de factuur per e-mail met de betalingsinstructies. De factuur dient na ontvangst betaald te worden, doch uiterlijk op de dag van belading van de container. Deze data geven wij u op.

Hoe kan ik betalen?
Bij voorkeur dient deze betaling per bank te geschieden, bij uitzondering kunnen wij een cash betaling accepteren. De factuur is alleen betaalbaar aan MCM Shipping en aan geen enkele andere partij in de keten, met uitzondering van de lokale kosten op de plaats van bestemming.

Wat als ik niet betaal?
Wanneer wij de betaling niet onherroepelijk hebben ontvangen op de opgegeven dag, behouden wij het recht uw goederen niet te verschepen. In het geval van een deelzending (LCL) mogen wij, afhankelijk van het volume van de goederen, wij zogenaamde “foutvracht” in rekening brengen, omdat wij, net als een vliegmaatschappij bij een vliegticket, de geboekte ruimte niet meer beschikbaar kunnen stellen voor andere klanten. We gaan er vanuit dat niet nodig is.

BTW terugvragen
Het is mogelijk om van aangeschafte goederen de BTW terug te vragen bij de leverancier, wanneer de goederen de EU verlaten. Wanneer u dit wenst terug te vragen bij de leverancier, kunt u dit bij de boeking aangeven. Een kopie factuur van de leverancier is hiervoor voor verscheping nodig. De leverancier heeft daarvoor een export document (zogenaamde EX-A) nodig van de douane. Dit document kunnen wij verzorgen wanneer de goederen daadwerkelijk de EU hebben verlaten. Geef ook aan bij de leverancier dat u voornemens hebt de BTW terug te vragen. Met een export document kan de leverancier aantonen aan de Belastingdienst dat hij juist heeft gehandeld wanneer hij de BTW heeft teruggegeven.

Vertrek

Na belading van de container en vertrek vanuit Nederland
Wanneer uw goederen geladen zijn in de container, krijgt u hiervan een bevestiging. Na vertrek van het zeeschip vanuit de haven van vertrek (dit kan Rotterdam of Antwerpen zijn) krijgt u hiervan een bevestiging met een laatste update over de verwachte aankomstdatum in de haven van bestemming.

Na vertrek maken wij ook de verschepingsdocumentatie in orde en ontvangt u een Bill of Lading, ook wel een cognossement of zeevrachtbrief genoemd. Dit is juridisch uw overeenkomst met de vervoerder. Met dit document kunt u zich in de haven van bestemming melden. Afhankelijk van de bestemming kan de Bill of Lading één of meerdere originele exemplaren omvatten die fysiek ingediend moeten worden bij de lokale agent. Wanneer dit niet nodig is, is een kopie per e-mail voldoende.

Wij houden tijdens het zeetransport ook een oogje op het vaarschema van het schip. Bij grote veranderingen (meer dan 3 dagen eerder of later) in de aankomstdatum informeren wij u per e-mail. Een vaarschema kan plotseling wijzigen, denk hierbij aan bijvoorbeeld weersomstandigheden, congestie in tussenliggende havens of het veranderen van de volgorde waarin havens worden aangelopen. Een vervoerder kan dit wijzigen zonder ons daarover vooraf te informeren. Wij trachten dit zelf zo goed mogelijk in de gaten te houden, echter zonder garanties.

Verzekeren

Zijn mijn goederen standaard verzekerd?
Nee, uw goederen zijn standaard niet verzekerd tijdens transport.

Moet ik mijn goederen verzekeren?
Het is niet verplicht om uw goederen te verzekeren tijdens transport, echter bij waardevolle goederen is het aan te raden. Vervoerders zijn beperkt aansprakelijk en bij onverhoopte schade staat u veelal met lege handen.

U kunt via MCM Shipping een goederentransportverzekering afsluiten, tevens kunnen wij u bij twijfel ook adviseren of een dergelijke verzekering verstandig is, gebaseerd op de risico’s. Het blijft te allen tijde uw keus om al dan niet uw goederen te verzekeren tijdens transport.

Wat moet ik doen als er schade is ontstaan aan mijn goederen?
Wanneer de goederen niet zijn verzekerd, wordt de schade aan uw goederen niet altijd vergoed. Indien u wel een goederentransportverzekering heeft afgesloten, kunt u contact opnemen met de verzekeraar.

Op de plaats van bestemming

Wanneer en van wie hoor ik wanneer mijn goederen aankomen?
Zoals toegelicht onder ‘Na belading van de container en vertrek uit Nederland’, houden wij tijdens de reis een oogje op het vaarschema van het zeeschip. Bij grote wijzigingen in de aankomstdatum informeren wij u zo spoedig mogelijk.

De lokale agent op de plaats van bestemming informeert de ontvanger, welke genoemd is in de Bill of Lading, een aantal dagen voor aankomst van het schip. Het is belangrijk dat het opgegeven e-mailadres en/of telefoonnummer bereikbaar zijn.

Wie moet ik benaderen om mijn goederen op te halen?
De lokale agent op de plaats van bestemming informeert de ontvanger welke genoemd is in de Bill of Lading een aantal dagen voor aankomst van het schip. Deze lokale agent zal dan tevens de ontvanger informeren over de procedure van inklaren en ophalen van de goederen. De contactgegevens van onze lokale agent treft u ook op de Bill of Lading aan.

Wat moet ik nog betalen aan de lokale agent?
Dit hangt af van het volume van de zending, de bestemming en de eventuele invoerrechten. Het is niet mogelijk om vooraf deze kosten exact op te geven, invoerrechten worden namelijk door de douane bepaald afhankelijk van de waarde van de goederen. De lokale agent zal de goederen niet meegeven wanneer de lokale kosten en/of invoerrechten niet aan hem zijn voldaan.

Kan ik deze kosten ook vooraf voldoen?
Dit is helaas niet mogelijk. De bovengenoemde reden en veelal ook de lokale regelgeving staan niet toe om dit in het land van herkomst te voldoen.

Levert u ook tot aan een door mij opgegeven adres op de bestemming?
Standaard leveren wij u goederen tot de haven van bestemming. Indien u de goederen wilt laten bezorgen op een specifiek adres, dan kunt u dit met de lokale agent ter plekke bespreken.

Staat uw vraag er niet bij, neem dan gerust contact met ons op.